Reklama
 
Blog | Vlastimil Marek

Náboženství je kýč

Reakce na článek Michala Semína "Dalajlamovo poselství je náboženský kýč", což je blábol, jehož jediným účelem je asi zvýšit čtenost blogu použitím slova „dalajlama“, anebo závist (dalajlamovy popularity), a který účelově semíná pátý nesmysl přes devátou demagogii a desátou neinformovanost. Rychločtenáře varuji předem, tento článek je příliš ironicky hutný a navíc přeplněný odkazy.

Reklama

„Nejsem odborníkem na buddhismus“, přiznává věřící autor (který na svém blogu uvádí jako své oblíbené internetové stránky Te Deum a Catholic Family News), a svůj postoj obhajuje tvrzením: „V náboženském životě vychází člověk z pravd, nemajících původ v nitru člověka, ale pocházejících od Boha samotného a zprostředkovaných náboženskou autoritou, jednotlivým osobám nadřazenou“.

 

My dnes ale víme, jak iluzorní je naše vnímání, a jak i vysokoškolsky vzdělaný člověk může být zcela zaslepen žárlivostí, demagogií nebo svým tvrdohlavým (i náboženským) světonázorem (mozek musí šetřit energií a vybírá k dalšímu zpracování jen to, o čem si myslí, že je důležité, bez ohledu na „pravdu“ a logiku… a navíc priority „vybírají“ spíše nevědomě vnucené emoce a iracionální fabulace).

Na druhé straně už začínáme tušit, jak všímaví a „vědečtí“ byli dávní guruové a lamové, když na vlastní těla a mysli objevili metody, jak zvládnout emoce, jak objevit onu „iluzornost“ (nevidíme svět, ale jeho v mysli mozkem promítaný a tedy zkreslený obrázek světa).

 

Pokud bych měl použít razanci a zaslepenost slovníku a stylu Michala Semína, který si účelově plete vrabce a dravce, pak bych mohl napsat, že to náboženství (se všemi těmi svatými a prdelatými andělíčky, monstrancemi, hierarchií kněží prelátů a biskupů a jejich berlemi atd.) je kýč, navíc v křesťanském podání negativně manipulující (nutí vyznávat utrpení na kříži).

 

Vinit dalajlamu či buddhismus za to, že v Barmě či Bhútánu jsou pronásledováni křesťané, a že tibetští mniši jsou „povýšení“ je právě taková demagogie, jako tvrdit, že dalajlama střílí na vrabce, nebo že Češi jsou Švejkové, pivaři a tanečnice z Lúčnice, nebo že Havel je vlastně Klaus (nebo Šavel). 

Nazývat dalajlamovo poselství (dnes už ověřené lékaři a psychology) kýčem je zrovna taková pitomost, jako tvrdit, že kýčem a pitomostí je i Desatero (stačí se porozhlédnout: kdo se jím v dnešní době pragmatismu řídí? Jen váhaví intelektuálové a babičky).

 

My informovaní dnes ale také už víme, že objektivní Pravda neexistuje a že to sama mysl vytváří subjektivní vizi světa na základě mnoha vnějších i niterných vlivů (a je schopna fabulovat až do absurdna: blázen v blázinci skutečně věří, že je Napoleon: jeho mysl zkonstruovala do posledního detailu pevné a žádným argumentem nevyvratitelné přesvědčení, že je Napoleon).

 

„Buddhismus popírá transcendentního Boha, situuje ´božské´ do nitra člověka… nejvyšším cílem buddhismus není život v plnosti, jak je tomu u skutečného náboženství (realita věčného života), ale smrt, zánik vlastního já,“ píše dále pomýleně Semín. Podobně bych mohl napsat, že cílem kulinářství je smrt mrkve, cílem novin je smrt smrku, a nejvyšším cílem křesťanství je pokusit se adepta (při)topit ve vodě (pod záminkou křtu). 

 

Nemá cenu psát dále: zájemci nechť si přečtou mé blogy na toto a podobná témata (pohodlní jen kliknou na označené linky, snaživí mají další možnosti níže). Překvapuje jen až do katolického nebe volající svatouškovská zaslepenost autora a jemu podobných „hlásných věží“. Nic proti jeho víře, protože víra sama je člověku přínosná, ale je-li takto naivně a bojovně vystavována (byť na osobních) internetových nárožích, je pouhou klamavou reklamou jednoho individua.

 

Všechno je relativní a zneužitelné, rozhodující je ovšem úmysl autorů a konatelů. Zatímco chatařskému sběrateli trpaslíků a jiných kýčů jeho sbírka přináší dobrou náladu, a v tomto ohledu je tedy pozitivní, Michal Semín chtěl pošpiněním dalajlamova poselství nalakovat na růžovo to své (křesťansko-náboženské). Jenže právě onen negativní úmysl z jeho článků čpí na sto honů. Nebo je masochista a soudí, aby byl poté souzen?   

  

http://marek.blog.respekt.cz/c/53451/Nadprirozeno.html

http://marek.blog.respekt.cz/c/17714/Dalajlama.html

http://marek.blog.respekt.cz/c/512/Nepozehnal.html